Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 26 wrz 2018, o 08:20

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 lis 2017, o 22:29 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lip 2014, o 22:35
Posty: 3731
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice
Cukier napisał(a):
Na zdjęciu lotniczym z 1965 roku (http://planowanie.um.krakow.pl/bppzoom/index.php?ID=99) widać jak byk wielki skład towarowy w okolicy obecnego Dworca Czyżyny. Możliwe że to jednak ruch do zakładów tytoniowych (?), choć jak się dobrze przyjrzeć mapie to faktycznie może to być ruch do Prefabetu bo linia od małej obwodnicy do Łęgu była wtedy nieprzejezdna - widać choćby brak wiaduktu nad Mogilską. Za to było przecież połączenie kocmyrzówki z Łęgiem, więc pociągi mogły dojeżdżać do Prefebetu kocmyrzówką - tranzytem przez zakłady tytoniowe.

No tak, było coś takiego. Linia do Mogiły została zlikwidowana na początku lat 50. przy otwarciu tramwaju w 1952 roku, ale cypelek do zakładów tytoniowych został, co nie zmienia faktu, że cała ta większość linii z Grzegórzek do Wiaduktów i do zakładów tytoniowych została zlikwidowana z końcem lat 60. (zdjęcie jest z 1965, więc bocznica miała prawo jeszcze istnieć). Tam widać linię 947 w budowie - ta linia została otwarta jakoś też pod koniec lat 60. i w ten sposób marnująca się dzisiaj bocznica od stacji Łęg do zakładów tytoniowych, przejęła rolę bocznicy od stacji Czyżyny. Bocznice te raczej nie były połączone.

Cukier napisał(a):
To, że łącznica kocmyrzówki od Wzgórz do stacji Kraków Nowa Huta nie mogła powstać wraz z budową dużej obwodnicy, bo jeszcze dekadę po ukończeniu budowy dużej obwodnicy pociągi kursowały kocmyrzówką po jej oryginalnym przebiegu przez Bieńczyce.

Tego na zdjęciu satelitarnym z 1965 roku nie widać, ale na zdjęciu z 1964 roku już tak (http://planowanie.um.krakow.pl/bppzoom/index.php?ID=98), że de facto wiadukty jako kolejowe pozostawały czynne i pociągi jeździły w oryginalnym przebiegu przez Bieńczyce do 1968-70 roku, jednak łącznica Grębałów-Lubocza jest. Zdjęcie jest tak podłej jakości, że ciężko mi oszacować, czy była druga łącznica - właśnie z Bieńczyc na Luboczę, bo było mi wiadome, że jak zbudowali dużą obwodnicę, to Kocmyrzówka została jej podporządkowana: pociągi z Bieńczyc wjeżdżały na Luboczę i dopiero stamtąd, po zmianie kierunku wyjeżdżały na Kocmyrzów, ale czy tak było w rzeczywistości, to nie mam pojęcia, ale myślę, że tak.

tomek_m napisał(a):
A powiedz mi, kto wtedy te 10-15 lat temu myślał o jakiejś tam SKA w okolicach Krakowa?

Czy myślał, czy nie myślał można było w świętym spokoju zostawić; a nóż coś się w tej kolei zmieni. To samo zrobiono w Niepołomicach, likwidując linię, bo przecież kolej się zwijała, a potrzebowali obwodnicy. No to zrobili obwodnicę po najmniejszej linii oporu nasypem linii kolejowej, a przecież można było ją przeprowadzić jakoś inaczej, a tory zostawić. Teraz przy SKA, Niepołomice by wyjątkowo zyskały - pewnie już dzisiaj jeździłyby tam regularne pociągi kolei podmiejskiej, bo dobra komunikacja dźwignią budownictwa i przemysłu i choć teraz władze Niepołomic mówią, że jest wszystko cacy, bo zrobią dowozówki na Podłęże, to na pewno po cichu plują sobie w brodę, mieszkańcy też wątpię czy są zadowoleni.

Wracając jednak do tego końcowego odcinka Kocmyrzówki, jakby się tam teraz rozbudowała strefa podmiejska powyższą zasadą o komunikacji - pewnie jeszcze lepiej niż w Zielonkach, aj też potrzebowali autostrady i ,,obwodnic" poprowadzonych jak w Kocmyrzowie terenem dawnej stacji. Będziemy za to płacić latami.

_________________
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lis 2017, o 22:57 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 19:08
Posty: 10321
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Mistrzejowiczanin napisał(a):
de facto wiadukty jako kolejowe pozostawały czynne i pociągi jeździły w oryginalnym przebiegu przez Bieńczyce do 1968-70 roku, jednak łącznica Grębałów-Lubocza jest. Zdjęcie jest tak podłej jakości, że ciężko mi oszacować, czy była druga łącznica - właśnie z Bieńczyc na Luboczę, bo było mi wiadome, że jak zbudowali dużą obwodnicę, to Kocmyrzówka została jej podporządkowana: pociągi z Bieńczyc wjeżdżały na Luboczę i dopiero stamtąd, po zmianie kierunku wyjeżdżały na Kocmyrzów, ale czy tak było w rzeczywistości, to nie mam pojęcia, ale myślę, że tak.

Czytałem, że w 1963 roku zlikwidowano połączenia pasażerskie przez Bieńczyce i uruchomiono je przez łącznicę. Przy czym łącznicy od Bieńczyc do Nowej Huty nigdy nie było, tak więc wówczas pasażerskie do Kocmyrzowa jechały już dużą obwodnicą z Głównego przez Batowice do Nowej Huty, tam zmiana czoła i powrót do Kocmyrzowa. Bodajże dwie pary dziennie, a o atrakcyjności czasowej przejazdu wystarczająco dobitnie mówi "bezpośredniość" trasy.

Lubocza zaś zawsze była zwykłym przystankiem, gdzie nie dało się zmienić toru. A wycieczka Lubocza -> Nowa Huta -> Lubocza to już 8 km + czas potrzebny na oblot. A to już jakieś 20 minut w plecy.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
To samo zrobiono w Niepołomicach, likwidując linię, bo przecież kolej się zwijała, a potrzebowali obwodnicy. No to zrobili obwodnicę po najmniejszej linii oporu nasypem linii kolejowej, a przecież można było ją przeprowadzić jakoś inaczej, a tory zostawić.

Pewnie można było inaczej, ale budżet był ograniczony. Mając wybór między utrzymywaniem średnio przydatnej linii kolejowej a budową obwodnicy która znacząco odciąży centrum miasta wybrano to drugie i trudno zaprzeczyć temu, że słusznie postąpili.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
Teraz przy SKA, Niepołomice by wyjątkowo zyskały, bo dobra komunikacja dźwignią budownictwa i przemysłu

Tyle że właśnie Niepołomice wyhodowały pokaźną strefę przemysłową dzięki obwodnicy która powstała w miejsce linii kolejowej. Sprawne połączenia drogowe są zawsze pierwszą potrzebą lokalizacji czegokolwiek i na samej kolei trudno cokolwiek oprzeć. Kolej jedynie mogłaby uzupełniać obwodnicę - tylko po co, skoro obwodnica póki co świetnie sobie daje radę?

Mistrzejowiczanin napisał(a):
choć teraz władze Niepołomic mówią, że jest wszystko cacy, bo zrobią dowozówki na Podłęże

No i niech je w końcu zrobią i będzie o niebo lepiej niż za czasów Niepołomki i można by rzec że nawet lepiej niż w przypadku posiadania własnego SKA. Stacja kolejowa w Niepołomicach była na totalnym zadupiu w pobliżu mostu, Wisły i niczego innego. W praktyce obsługa centrum miasta przez kolej była żadna - a autobus może wjechać wszędzie.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
to na pewno po cichu plują sobie w brodę,

Jedyne o co władze Niepołomic sobie całkiem głośno plują w brodę to o przespanie okazji do wybudowania węzła A4 w Podłężu. Dojazd do Niepołomic z autostrady od zachodu jest słaby - albo zjazd już w Wieliczce i jazda jej obwodnicą a potem drogą wojewódzką, albo zjazd na Rybitwach i przeciskanie się przez kręte uliczki Brzegów i Grabia.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
Wracając jednak do tego końcowego odcinka Kocmyrzówki, jakby się tam teraz rozbudowała strefa podmiejska powyższą zasadą o komunikacji - pewnie jeszcze lepiej niż w Zielonkach, aj też potrzebowali autostrady i ,,obwodnic" poprowadzonych jak w Kocmyrzowie terenem dawnej stacji. Będziemy za to płacić latami.

W naszych realiach byłoby to samo co z Ozorkowem czyli infrastruktura w agonalnym stanie, tabor siłą rzeczy również, częstotliwość również słaba a czas przejazdu poniżej krytyki. I gmina nie znalazłaby pieniędzy na żaden remont - pewnie nawet z utrzymaniem bieżącym miałaby problemy.

Obecnie najlepsze dla gminy Kocmyrzów byłoby stworzenie dworca przesiadkowego przy Morcinka - gdzie mogłyby się zjeżdżać autobusy z całej gminy jeszcze nie stojąc w korku do wjazdu do miasta a już mając możliwość przesiadki na tramwaje. A całość mógłby wspomagać P+R na który w szczerych polach spokojnie znalazłoby się miejsce, w przeciwieństwie od obecnej pętli na Wzgórzach wciśniętej między cmentarz a osiedle. I gdyby już powstała odpowiednia infrastruktura komunikacyjna, to przy tak dobrze skomunikowanym węźle bloki same by wyrosły w miejsce rzepaku.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lis 2017, o 23:10 
Offline
Miłośnik

Dołączył(a): 4 paź 2009, o 20:38
Posty: 71
Lokalizacja: Kraków
Mistrzejowiczanin napisał(a):
po najmniejszej linii oporu


Chyba "po linii najmniejszego oporu" ... :wall:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lis 2017, o 23:51 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lip 2014, o 22:35
Posty: 3731
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice
Cukier napisał(a):
Mistrzejowiczanin napisał(a):
To samo zrobiono w Niepołomicach, likwidując linię, bo przecież kolej się zwijała, a potrzebowali obwodnicy. No to zrobili obwodnicę po najmniejszej linii oporu nasypem linii kolejowej, a przecież można było ją przeprowadzić jakoś inaczej, a tory zostawić.

Pewnie można było inaczej, ale budżet był ograniczony. Mając wybór między utrzymywaniem średnio przydatnej linii kolejowej a budową obwodnicy która znacząco odciąży centrum miasta wybrano to drugie i trudno zaprzeczyć temu, że słusznie postąpili.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
Teraz przy SKA, Niepołomice by wyjątkowo zyskały, bo dobra komunikacja dźwignią budownictwa i przemysłu

Tyle że właśnie Niepołomice wyhodowały pokaźną strefę przemysłową dzięki obwodnicy która powstała w miejsce linii kolejowej. Sprawne połączenia drogowe są zawsze pierwszą potrzebą lokalizacji czegokolwiek i na samej kolei trudno cokolwiek oprzeć. Kolej jedynie mogłaby uzupełniać obwodnicę - tylko po co, skoro obwodnica póki co świetnie sobie daje radę?

Mistrzejowiczanin napisał(a):
choć teraz władze Niepołomic mówią, że jest wszystko cacy, bo zrobią dowozówki na Podłęże

No i niech je w końcu zrobią i będzie o niebo lepiej niż za czasów Niepołomki i można by rzec że nawet lepiej niż w przypadku posiadania własnego SKA. Stacja kolejowa w Niepołomicach była na totalnym zadupiu w pobliżu mostu, Wisły i niczego innego. W praktyce obsługa centrum miasta przez kolej była żadna - a autobus może wjechać wszędzie.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
to na pewno po cichu plują sobie w brodę,

Jedyne o co władze Niepołomic sobie całkiem głośno plują w brodę to o przespanie okazji do wybudowania węzła A4 w Podłężu. Dojazd do Niepołomic z autostrady od zachodu jest słaby - albo zjazd już w Wieliczce i jazda jej obwodnicą a potem drogą wojewódzką, albo zjazd na Rybitwach i przeciskanie się przez kręte uliczki Brzegów i Grabia.

Czyli krótko mówiąc zaprzeczasz temu, że linia do Niepołomic byłaby dla miasta świetną sprawą pod względami komunikacyjnymi i usprawiedliwiasz zajęcie jej terenów na drogę. Dziękuję. Może w kontekście tej linii brakowało tylko przedłużenia do centrum miasta, ale wg mnie i tak byłoby to 10x lepsze niż teraz - wygodna komunikacja z Krakowem to nawet parę razy więcej tych firm w strefie ekonomicznej. Mów co chcesz, ale w tym wypadku jak dla mnie jest to na zasadzie ,,zamienił stryjek siekierkę na kijek".

_________________
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lis 2017, o 01:48 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 19:08
Posty: 10321
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Mistrzejowiczanin napisał(a):
Może w kontekście tej linii brakowało tylko przedłużenia do centrum miasta,

Dość trudno jest przedłużać do centrum miasta trasę obwodową. Byłoby trzeba budować odnogę radialnie, najlepiej tak żeby po drodze obsłużyć dużo terenów a jednocześnie żeby nie wyburzyć zbyt wiele budynków. Ten pierwszy punkt realizowałaby trasa przez Wielicką i Kościuszki, tylko raz że byłoby mnóstwo wyburzania a dwa że to byłoby w zasadzie zbudowanie od zera nowej linii od samego Podłęża. I podstawowe pytanie - po cholerę, skoro ulica się nawet nie korkuje.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
ale wg mnie i tak byłoby to 10x lepsze niż teraz - wygodna komunikacja z Krakowem to nawet parę razy więcej tych firm w strefie ekonomicznej.

Tyle że pociąg kosztuje i to sporo. Skończyły się czasy opiekuńczego PKP fundującego kursy pociągu na wszelakich trasach w ramach misji społecznej. I naprawdę, za koszty opłacania kursów pociągu i to jak rozumiem do Krakowa Głównego, można byłoby uruchomić dowozówkę do Podłęża kilkukrotnie częściej. A nawet uruchomienie tej dowozówki tak samo często jak miałby jeździć pociąg i tak byłoby równie dobre co pociąg, a znacznie tańsze i tym samym na miarę możliwości gminy. Choć z tym nie jestem taki pewien bo nie mogę wyjść ze zdumienia czemu tej dowozówki jeszcze nie uruchomili, jak SKA3 już jeździ bodajże od roku. Gminy nawet na to nie stać, czy boją się podpaść busiarzom, dlatego nie uruchomią najrentowniejszej linii ever, przydatniejszej bardziej niż wszystkie 3 potworki KMK do Krakowa razem wzięte?

Naprawdę, wszelkim orędownikom drogich rozwiązań takich jak metro, kolej czy tramwaje podmiejskie polecam pochylić się nad tym, dlaczego znacznie tańsze rozwiązania, możliwe od zaraz i często równie skuteczne nie są wdrażane. Łatwo mówić o tym jak fajnie byłoby puścić wszystkie tramwaje ze Wzgórz do Kocmyrzowa. Ale trzeba spojrzeć na to, że równie wiele by dało, gdyby linie "2x2" nie miały 2-3 godzinnych dziur a w szczycie jeździły częściej - a to można zrobić od zaraz, znacznie taniej a i tak się tego nie robi.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 gru 2017, o 16:28 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lip 2014, o 22:35
Posty: 3731
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice
Prezydent Wielkiego Krakowa
http://krakow.interia.pl/news-prezydent ... Id,2483535

W artykule mapka sieci tramwajowej Wielkiego Krakowa. :)

_________________
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 gru 2017, o 17:38 
Offline
Specjalista

Dołączył(a): 21 gru 2009, o 13:49
Posty: 276
Lokalizacja: Kraków
Podoba mi się "8" na Dębnikach i "9" okrążająca Wawel.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 mar 2018, o 15:28 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 6 lut 2015, o 17:46
Posty: 2168
Na Wypoku pojawił się ciekawy wątek dotyczący kilku egzemplarzy Jelczy w Rosji: https://www.wykop.pl/wpis/30577169/jelc ... ia-1992-r/

_________________
"Jest super, jest super
Więc o co ci chodzi?"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 mar 2018, o 19:27 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2014, o 13:22
Posty: 2746
Lokalizacja: Michałowice
Nie wiem czy za PRLu coś eksportowaliśmy do RSRR z autobusów, oni mieli przecież swoje pojazdy. A nawet jeśli to zapewne w małych ilościach. Eksportowaliśmy autobusy natomiast do Urugwaju, Kuby, Indii, Wietnamu. Kilka lat temu natrafiłem nawet na zdjęcie "M11" w Hawanie. Za Chiny Ludowe nie mogę teraz tego zdjęcia znaleźć.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 mar 2018, o 10:09 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 15:59
Posty: 6082
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
tomek_m napisał(a):
A nawet jeśli to zapewne w małych ilościach

Był eksport Autosanów H10 w różnych wersjach, zazwyczaj zabudowywanych jako pojazdy specjalne (karetki, straż pożarna, mobilne stacje, barobusy) oraz wariacja podmiejskiej H10 konwertowanej na trolejbus (РОССАН H10-11.11BT):
http://transphoto.ru/photo/493613/?vid=15360

_________________
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 mar 2018, o 19:36 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 19:08
Posty: 10321
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Rondo Czyżyńskie... zanim stało się rondem. Widok z os. Kolorowego na południowy zachód:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... permPage=1


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 kwi 2018, o 21:46 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 16:37
Posty: 2879
Lokalizacja: zawsze Kraków
Piękne czasy :)
https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B9CBB75

_________________
Wzory malowania tramwajów mogą być różne , ale kolor granatowy powinien być jednakowy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 kwi 2018, o 23:21 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lip 2014, o 22:35
Posty: 3731
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice
W tle jeszcze charakterystyczna, zielona budka zwrotniczego na słupku, zlikwidowana bodaj jeszcze w latach 80. chociaż głowy nie dam. Zdjęcie z lat 70., tak?

_________________
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 00:50 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 16:37
Posty: 2879
Lokalizacja: zawsze Kraków
Dokładnie 1970, "N" jeszcze z drzwiami na "klamki" i bez hamulca szynowego

_________________
Wzory malowania tramwajów mogą być różne , ale kolor granatowy powinien być jednakowy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 08:36 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 27 gru 2012, o 19:39
Posty: 362
Lokalizacja: Kraków
Arsents napisał(a):


Ciekawe zdjęcie.

Mistrzejowiczanin napisał(a):
W tle jeszcze charakterystyczna, zielona budka zwrotniczego na słupku


W jaki sposób zwrotniczy przełożył zwrotnicę? Elektrycznie z budki, czy musiał zejść i przełożyć ręcznie?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL