Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 23 paź 2018, o 11:08

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 lut 2016, o 14:31 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 18 wrz 2011, o 22:34
Posty: 1169
Rusza nowa kampania społeczna na rzecz przełamania problemów komunikacyjnych polsko-słowackiego pogranicza. Poza nielicznymi wyjątkami, obecnie z Polski na Słowację nie da się dojechać inaczej, niż własnym samochodem.
Szczegóły: Nowy Obywatel

Kilka słów komentarza ode mnie. Inicjatywa słuszna, ale autorzy nieco niedoinformowani. I tak:
Nowy Obywatel napisał(a):
Przez polsko-słowackie przejścia kolejowe nie jeżdżą już żadne pociągi pasażerskie

Są jeszcze połączenia ze Zwardonia do słowackiej Žiliny, ale jedynym powodem tego że te pociągi wjeżdżają do Zwardonia, jest brak możliwości oblotu lokomotywy w stacji Skalité Serafínov. Wystarczy że Słowacy nabędą więcej EZT i na nie zamienią te połączenia, to pociągi pasażerskie ze Słowacji znikną ze Zwardonia. Mało kto wie, ale pięć lat temu jak powstały Koleje Śląskie, Słowacy chcieli się z tą spółką dogadać i jeździć swoim taborem do Katowic. Na terenie Polski te pociągi by były w taryfie tego przewoźnika. Dzięki takiej fuzji, łatwiej by było o wszelkie pozwolenia na wjazd na polskie tory, a połączenia by były dotowane przez Marszałka. Niestety, mimo że wówczas KŚ borykały się z problemami taborowymi, spółka nie była zainteresowana układem z kolejami słowackimi. Były także plany wydłużenia słowackiej "Elektryczki" do Zakopanego, poprzez wykopanie tunelu pod Tatrami (wyczytałem to w słowackiej prasie), jednak ten projekt zablokowali polscy ekolodzy.
Nowy Obywatel napisał(a):
...lokalnych transgranicznych połączeń autobusowych jest zaledwie kilka.

W obrębie Tatr, z tymi połączeniami nie jest aż tak tragicznie. W sezonie 4 kursy z Zakopanego do Popradu obsługuje "Strama", a ostatnio także Polonus uruchomił weekendowe połączenie Warszawa - Liptovský Mikuláš. W weekendy kursuje także słowacki autobus Kežmarok -Nowy Targ przez Niedzicę. Na Łysej Polanie jest też dogodny punkt przesiadkowy z busów jadących z Zakopanego do słowackich autobusów do Popradu. Wystarczy tylko bardziej zsynchronizować rozkłady jazdy.
Nieco gorzej z połączeniami jest w innych regionach graniczącymi ze Słowacją.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lut 2016, o 23:20 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lis 2012, o 20:03
Posty: 1297
Adams napisał(a):
W obrębie Tatr, z tymi połączeniami nie jest aż tak tragicznie. W sezonie 4 kursy z Zakopanego do Popradu obsługuje "Strama", a ostatnio także Polonus uruchomił weekendowe połączenie Warszawa - Liptovský Mikuláš. W weekendy kursuje także słowacki autobus Kežmarok -Nowy Targ przez Niedzicę. Na Łysej Polanie jest też dogodny punkt przesiadkowy z busów jadących z Zakopanego do słowackich autobusów do Popradu. Wystarczy tylko bardziej zsynchronizować rozkłady jazdy.
Nieco gorzej z połączeniami jest w innych regionach graniczącymi ze Słowacją.

Temat jest o kolei, ale skoro została poruszona kwestia połączeń autobusowych, to pozwolę sobie przytoczyć artykuł, w którym wypowiada się m.in. Marian Strama, którego linia na Śłowację jest na chwilę obecną kolejny raz zawieszona jak się okazuje z powodów przepisów po stronie słowackiej...

Czytaj więcej: http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosc ... a,9391705/

Swego czasu jechałem słowackim "SAD-em" ze Spisskej Novej Vsi przez Kezmarok jakąś mega objazdową trasą, ale te bilety dało się kupować tylko w dwie strony, są to typowe połączenia handlowe dla Słowaków, na nowotarski plac handlowy :/ Nie dość, że musiałem zapłacić za bilet w dwie strony (tam i z powrotem, mimo, że wracałem ze Słowacji do Krakowa, chciałem dojechać do Nowego Targu szczęśliwie z pominięciem zatłoczonego Zakopanego by tam się przesiąść na autobus do Krakowa) to jeszcze kierowca zakończył trasę na samym targu... ani myślał żeby podjechać gdzieś w okolice dworca w Nowym Targu, także sobie musiałem zrobić niezły spacerek z samego targu do dworca :D... Nie wiem jak teraz, czy w tej kwestii się coś zmieniło, ale pewnie nadal jest to połączenie takie jakim dane mi było jechać.

_________________
:flower: nestBANK - darmowe konto z najlepszym procentem zysku! Bez opłat za konto, kartę, bankomaty, przelewy, do tego oszczędności sięgające 4%. Bezwarunkowo. Niezmiennie od lat. Dlatego polecam!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lut 2016, o 11:33 
Offline
Dyspozytor

Dołączył(a): 27 mar 2012, o 13:11
Posty: 561
Lokalizacja: Małopolska
flosan napisał(a):
Swego czasu jechałem słowackim "SAD-em" ze Spisskej Novej Vsi przez Kezmarok jakąś mega objazdową trasą, ale te bilety dało się kupować tylko w dwie strony, są to typowe połączenia handlowe dla Słowaków, na nowotarski plac handlowy Nie dość, że musiałem zapłacić za bilet w dwie strony (tam i z powrotem, mimo, że wracałem ze Słowacji do Krakowa, chciałem dojechać do Nowego Targu szczęśliwie z pominięciem zatłoczonego Zakopanego by tam się przesiąść na autobus do Krakowa) to jeszcze kierowca zakończył trasę na samym targu... ani myślał żeby podjechać gdzieś w okolice dworca w Nowym Targu, także sobie musiałem zrobić niezły spacerek z samego targu do dworca ... Nie wiem jak teraz, czy w tej kwestii się coś zmieniło, ale pewnie nadal jest to połączenie takie jakim dane mi było jechać.


Połączenie słowackiego przewoźnika dla Słowaków. Więc po co ma jechać na dworzec, jeśli Słowaków interesuje tylko targ? Co do biletów w dwie strony, to podejrzewam, że po prostu były sytuacje, w których Słowacy wydali wszystkie pieniądze i nie mieli za co kupić biletu powrotnego :hihi:

_________________
Oficjalna liczba mieszkańców Krakowa: 766 tys.
Realna liczba mieszkańców Krakowa: 766 tys. zameldowanych + 200 tys. studentów + 200 tys. byłych studentów i słoików + min. 300 tys. gości ze Wschodu + dziesiątki tysięcy turystów = minimum 1,5 mln.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lut 2016, o 14:05 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lis 2012, o 20:03
Posty: 1297
Castaway napisał(a):
flosan napisał(a):
Swego czasu jechałem słowackim "SAD-em" ze Spisskej Novej Vsi przez Kezmarok jakąś mega objazdową trasą, ale te bilety dało się kupować tylko w dwie strony, są to typowe połączenia handlowe dla Słowaków, na nowotarski plac handlowy Nie dość, że musiałem zapłacić za bilet w dwie strony (tam i z powrotem, mimo, że wracałem ze Słowacji do Krakowa, chciałem dojechać do Nowego Targu szczęśliwie z pominięciem zatłoczonego Zakopanego by tam się przesiąść na autobus do Krakowa) to jeszcze kierowca zakończył trasę na samym targu... ani myślał żeby podjechać gdzieś w okolice dworca w Nowym Targu, także sobie musiałem zrobić niezły spacerek z samego targu do dworca ... Nie wiem jak teraz, czy w tej kwestii się coś zmieniło, ale pewnie nadal jest to połączenie takie jakim dane mi było jechać.


Połączenie słowackiego przewoźnika dla Słowaków. Więc po co ma jechać na dworzec, jeśli Słowaków interesuje tylko targ? Co do biletów w dwie strony, to podejrzewam, że po prostu były sytuacje, w których Słowacy wydali wszystkie pieniądze i nie mieli za co kupić biletu powrotnego :hihi:


Właśnie do tego zmierzałem pisząc powyższy post - połączenia nie są tak idealne jakbyśmy chcieli by dostać się na Słowację - Strama i inni przewoźnicy z Polski chcieliby jeździć, ale nie mogą, lub im się nie opłaca ze względu na Słowackie przepisy (o czym więcej w artykule). SAD jest właściwie tylko dla Słowaków, a połączenia przygraniczne istnieją jako takie jedynie z Łysą Polaną (przesiadka), a brakuje ich na pozostałych granicach.

_________________
:flower: nestBANK - darmowe konto z najlepszym procentem zysku! Bez opłat za konto, kartę, bankomaty, przelewy, do tego oszczędności sięgające 4%. Bezwarunkowo. Niezmiennie od lat. Dlatego polecam!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lut 2016, o 14:21 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 18 wrz 2011, o 22:34
Posty: 1169
flosan napisał(a):
Właśnie do tego zmierzałem pisząc powyższy post - połączenia nie są tak idealne jakbyśmy chcieli by dostać się na Słowację - Strama i inni przewoźnicy z Polski chcieliby jeździć, ale nie mogą, lub im się nie opłaca ze względu na Słowackie przepisy (o czym więcej w artykule). SAD jest właściwie tylko dla Słowaków, a połączenia przygraniczne istnieją jako takie jedynie z Łysą Polaną (przesiadka), a brakuje ich na pozostałych granicach.

Słowackie przepisy transportowe są delikatnie mówiąc trochę dziwne. Nie wiem jak to wygląda w innych częściach Słowacji, ale przynajmniej w rejonie tatrzańskim odnoszę wrażenie że SAD (odpowiednik polskiego PKS) ma jakoby monopol na komunikację zbiorową. Tam nawet w komunikacji wewnętrznej nie ma prywatnych przewoźników, a nieliczne busy tam kursujące są w charakterze wielkopojemnego Taxi.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2016, o 12:29 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lis 2012, o 20:03
Posty: 1297
Pojawił się kolejny całkiem ciekawy artykuł związany z w/w tematem:

Pierwszy sukces inicjatywy Polska-Słowacja. Umowa ze Słowacją rozwiąże problem braku lokalnych autobusów transgranicznych.

Cytuj:
„Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wystąpi z inicjatywą, aby obie strony podjęły kroki w celu wspólnej promocji regionalnego, transgranicznego transportu pasażerskiego. Należy stworzyć spójną koncepcję drogowych i kolejowych usług przewozowych w ramach publicznego transportu zbiorowego realizowanego w strefie transgranicznej, a także uzgodnić, jakie niezbędne uzupełnienia w stosunku do regulacji prawa krajowego należałoby zawrzeć w dwustronnej umowie międzynarodowej, określającej zasady wykonywania transgranicznego transportu pasażerskiego między przygranicznymi regionami Polski i Słowacji.

Taka umowa, skoncentrowana na specyficznych uwarunkowaniach polsko-słowackiego pogranicza, w sposób pośredni ukształtuje również podstawy dla rozwoju rynku przewozów pasażerskich w obszarze przygranicznym, poprzez zdefiniowanie popytu, oraz stworzenie warunków dla poszukiwania odpowiednich rozwiązań organizacyjnych po stronie podaży usług.

W tym celu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uznaje za zasadne powstanie polsko-słowackiej ministerialnej grupy ds. współpracy transportowej, która pozwoli ustalić priorytety, wymienić doświadczenia, uzgodnić program działania oraz omówić, jakie ograniczenia istnieją w prawie wewnątrzkrajowym obu państw. Grupa taka określiłaby także cel i zakres ewentualnej umowy (bądź oddzielnych umów) dedykowanej transportowi kolejowemu i drogowemu."

_________________
:flower: nestBANK - darmowe konto z najlepszym procentem zysku! Bez opłat za konto, kartę, bankomaty, przelewy, do tego oszczędności sięgające 4%. Bezwarunkowo. Niezmiennie od lat. Dlatego polecam!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2016, o 16:03 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 18 wrz 2011, o 22:34
Posty: 1169
flosan napisał(a):


Bardzo dobra i słuszna inicjatywa i by było super gdyby weszła w życie. Na Podhalu, gdzie torów do granicy nie ma, można wykorzystać potencjał istniejących przejść granicznych w Łysej Polanie i Chochołowie. Nie miałbym nic przeciwko, jakby władze Zakopanego dogadały się ze Słowakami, żeby kursy kończące w Łysej Polanie i Suchej Górze wydłużyć do Zakopanego ( w pierwszym przypadku nawet z wjazdem kieszeniowym do Polany Palenicy). Tyle że na terenie Polski bilety musiałby być sprzedawane w dwóch walutach - Euro i złotówkach. Gdyby jednak władze Zakopanego się do tych połączeń dorzuciły, to myślę że można by to wprowadzić w życie. Jako uzupełnienie ze strony polskiej relacje Poprad - Zakopane mogła by obsługiwać "Strama", z obsługą wszystkich przystanków, także po stronie słowackiej i wówczas mamy bardzo fajną siatkę połączeń transgranicznych na Podhalu.
Natomiast w Beskidzie Sądeckim i Żywieckim powinno się postawić na kolej. W pierwszym przypadku widziałbym bezpośrednie połączenia słowackimi szynobusami rel. Poprad - Nowy Sącz w taryfie Regio, oraz dalekobieżne z Krakowa (lub nawet Warszawy) do Koszyc, albo nawet Budapesztu w taryfie IC. Natomiast przez przejście graniczne w Zwardoniu pociągi z Żyliny do Katowic w taryfie KŚ. To są póki co marzenia, ale skoro na Dolnym i Górnym Śląsku udało się wprowadzić całkiem niezłą kolejową komunikację transgraniczną z Czechami, to znaczy że jak się chce, to się da.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2016, o 22:57 
Online
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 14:21
Posty: 1872
Lokalizacja: Kreuzberg
W Beskidzie Sądeckim mamy połączenie Bardejov - Krynica dofinansowane przez Stowarzyszenie i na więcej pewnie nie ma co liczyć.

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2016, o 10:33 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 18 wrz 2011, o 22:34
Posty: 1169
Sgriffin napisał(a):
W Beskidzie Sądeckim mamy połączenie Bardejov - Krynica dofinansowane przez Stowarzyszenie i na więcej pewnie nie ma co liczyć.

To jest moim zdaniem stanowczo za mało, zwłaszcza w regionie gdzie istnieje kolejowe przejście graniczne. Boli mnie to, dlaczego z Czechami się da, a ze Słowacją są schody. Co prawda Słowacy poskracali wszystkie swoje pociągi z Popradu do Starej Lubovnej, a z Koszyc do Preszowa, ale Plavec jest na tyle małą miejscowością że faktycznie ciężko by było utrzymać przyzwoitą frekwencje w tych pociągach. Jednak gdyby udało się dogadać ze stroną Polską i puścić po dwie pary z Popradu i Koszyc, jeśli nie do Nowego Sącza, to przynajmniej do Muszyny lub Krynicy. Z Krynicy jest już dobra siatka połączeń autobusowych do Nowego Sącza i Krakowa, więc z czasem (zwłaszcza w sezonie) te połączenia mogłyby się zacząć cieszyć popularnością. Mniej więcej w podobny sposób na Dolnym Śląsku wydłużono relacje Liberec - Harrachov i z tego co wiem był to strzał w dziesiątkę. Z dnia na dzień te połączenie cieszą się coraz większą popularnością.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 lut 2016, o 11:10 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lis 2012, o 20:03
Posty: 1297
Facebookowy profil "Polska-Słowacja" podaje:

Polska-Słowacja napisał(a):
Prezydenci Polski i Słowacji spotkali się na pograniczu i zgodnie stwierdzili, że konieczna jest poprawa połączeń między naszymi krajami. Nagłówek wygląda wspaniale. Ale dalej jest już tylko gorzej:
1. Szkodliwy dla przyrody i bardzo kosztowny pomysł tunelu pod Tatrami między Zakopanem a Strbskim Plesem. Tymczasem zamiast takiego potężnego projektu infrastrukturalnego w najcenniejszych górach naszego kawałka Europy znacznie bardziej sensowne byłoby odbudowanie istniejącej już kiedyś linii kolejowej z Nowego Targu na Orawę, do Trzciany (Trsteny) i Twardoszyna i połączenie jej tam ze słowacką siecią kolejową.
2. Jak pokazują dość mętne wypowiedzi, najwyraźniej przez połączenia panowie prezydenci rozumieją budowę dróg, w tym w szczególności autostrad i dróg ekspresowych. Ani słowa o tym, czego najbardziej drastycznie brakuje na polsko-słowackim pograniczu, czyli o lokalnych, regularnie kursujących połączeniach autobusowych.
Nowe autostrady i tunel przez Tatry nie poprawią sytuacji. Mogą co najwyżej posłużyć ładnym zdjęciom przy przecinaniu wstęgi, pochłoną miliardy euro i pewnie ugrzęzną w (zasadnych zresztą) protestach działaczy ekologicznych. Sytuację poprawiłyby zwykłe połączenia autobusowe za ułamek tych kosztów - ale te naszych prezydentów najwyraźniej nie interesują, bo są fundamentalnie niezgodne z gigantomańską mentalnością charakterystyczną dla polityków naszego regionu.


Odsyłając tym samym do źródłowego artykułu => http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,4442 ... okKrakLink

źródło: Prezydenci Duda i Kiska o poprawie połączeń między Polską a Słowacją
Gazeta Wyborcza napisał(a):
- Polska i Słowacja mają podobne potrzeby i spojrzenia na przyszłość - powiedział w niedzielę prezydent Andrzej Duda po spotkaniu z prezydentem Słowacji Andrejem Kiską w słowackiej Tatrzańskiej Łomnicy. Kiska poinformował, że z Dudą zgodzili się co do tego, że jedną z "najważniejszych rzeczy" jest poprawa połączeń pomiędzy Polską i Słowacją.

_________________
:flower: nestBANK - darmowe konto z najlepszym procentem zysku! Bez opłat za konto, kartę, bankomaty, przelewy, do tego oszczędności sięgające 4%. Bezwarunkowo. Niezmiennie od lat. Dlatego polecam!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 lut 2016, o 16:28 
Offline
Moderator fb pkk
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 maja 2013, o 22:15
Posty: 2580
Lokalizacja: Krowodrza Górka
Przecież taka linia musiałaby prawie w całości lecieć w tunelu. Gdyby ktoś miał odwagę to lepiej było by chyba przedłużyć tatrzańską kolejkę z Łomnicy przez Palenicę do Zakopanego, to by była atrakcja!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 maja 2016, o 17:36 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 18 wrz 2011, o 22:34
Posty: 1169
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego oraz Peter Chudik, przewodniczący Kraju Preszowskiego podpisali dokument inicjujący przywrócenie połączeń kolejowych między Łupkowem a Medzilaborcami. To pierwszy krok w kierunku reaktywacji regularnych przewozów osób publicznym transportem zbiorowym między Polską a Słowacją, które obecnie praktycznie nie funkcjonują.
http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/27 ... wacje.html


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL