Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 19 sie 2018, o 00:17

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 sty 2011, o 17:19 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2011, o 19:10
Posty: 1028
Lokalizacja: Kraków, Zwierzyniec
Interesuje się od dawna dawnym układem linii kolejowych w Krakowie, a szczególnie Koleją Cyrkulumwacyjną. Zaopatrywała ona Twierdzę Kraków, a także dzięki niej Kraków zyskał strategiczne połączenie alternatywne ze Skawiną. Oprócz tego prowadzone były na niej także przewozy pasażerskie. Istniała w latach 1888 - 1911. Linia prowadzona była bezkolizyjnie z ruchem nieszynowym.

Przebieg: Kraków Główny/Kraków Gł. Towarowy - (Niżej nieznany posterunek odgałęźny) - st/po.* Kraków Zwierzyniec - (bocznica Dębniki (?)) - posterunek Mateczny - Kraków Bonarka/Kraków Podgórze Miasto. Długość chyba 8 km (coś sobie przypomnieć teraz nie mogę.

W związku z tym jakby ktoś miał jakieś ciekawe zdjęcia, prosiłbym o podzielenie się :)
Przebiłem się przez wiele galerii, ale są takie strony na których człowiek się nie spodziewa znaleźć coś ciekawego.
Ja daje znalezione od siebie:

Tu znajdował się posterunek Mateczny:
http://www.kolej.one.pl/foto/19/1251353068-2.jpg
Tu stacja Kraków Zwierzyniec (na środku skrzyżowania obecnych Alei ze Zwierzyniecką)
http://www.kolej.one.pl/foto/18/1246605823-2.jpg
Budynek UR:
http://www.kolej.one.pl/foto/36/1285825349-2.jpg
Skrzyżowania Aleje - Piłsudskiego:
http://www.kolej.one.pl/foto/36/1285825352-2.jpg

* no właśnie tego nie mogę ustalić - jedne mapy podają "stacja" inne "przystanek".

PS.
Podobno w Dębnikach zachowały się fragmenty nasypu, ale jeszcze sprawy nie zbadałem, jeśli chodzi o pozostałości to bocznica Kraków MPK przy Kamiennej prowadzi śledem odnogi tej kolei.

_________________
Bara de döda stiger av i Kymlinge


Ostatnio edytowano 24 sty 2011, o 19:53 przez Allemon, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 sty 2011, o 03:03 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 21:25
Posty: 21566
Allemon napisał(a):
PS.
Podobno w Dębnikach zachowały się fragmenty nasypu, ale jeszcze sprawy nie zbadałem, jeśli chodzi o pozostałości to bocznica Kraków MPK przy Kamiennej prowadzi śledem odnogi tej kolei.

Wiesz może dokładniej gdzie są te fragmenty?


Ostatnio edytowano 23 sty 2011, o 03:04 przez Kaszmir, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 sty 2011, o 11:17 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2011, o 19:10
Posty: 1028
Lokalizacja: Kraków, Zwierzyniec
No właśnie dokładnie nie - przeczytałem to na jakimś forum, ale facet nie sprecyzował tam nic, w każdym razie wydaje mi się, że będą to okolice Wilgi, choć tam jest szansa, że pomylił ten nasyp z nasypem linii pod Most Retmański z późniejszego okresu.
Planuje pójść poszukać, wcześniej szukałem stacji Kraków Wisła, teraz czas na to.
PS.
Więcej zdjęć:
http://picasaweb.google.com/maciek.vrp/Obwodowa#

_________________
Bara de döda stiger av i Kymlinge


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 sty 2011, o 18:49 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 7 sty 2010, o 22:34
Posty: 2602
Lokalizacja: Kraków
Allemon napisał(a):
No właśnie dokładnie nie - przeczytałem to na jakimś forum, ale facet nie sprecyzował tam nic, w każdym razie wydaje mi się, że będą to okolice Wilgi, choć tam jest szansa, że pomylił ten nasyp z nasypem linii pod Most Retmański z późniejszego okresu.

Z mojej pobieżnej analizy tej mapy wynika, że cały obszar ówczesnej linii został poddany późniejszym przekształceniom, wyjątkiem może być kwadrat Szaflarska/Spiska i być może okolice Czyżówki.

_________________
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 sty 2011, o 22:27 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 21 wrz 2009, o 22:14
Posty: 1605
Lokalizacja: Lengyelország
tramwajem napisał(a):
wyjątkiem może być kwadrat Szaflarska/Spiska i być może okolice Czyżówki.
Pierwszy - nie nasyp został przebudowany i poszerzony, analogicznie Czyżówka.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 sty 2011, o 23:31 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 7 sty 2010, o 22:34
Posty: 2602
Lokalizacja: Kraków
W jakim sensie przebudowany i poszerzony? Czyli coś na nim się obecnie znajduje?

_________________
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 sty 2011, o 19:10 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 21 wrz 2009, o 22:14
Posty: 1605
Lokalizacja: Lengyelország
tramwajem napisał(a):
W jakim sensie przebudowany i poszerzony? Czyli coś na nim się obecnie znajduje?
Na nasypie... ulice Konopnickiej i Kamieńskiego.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 sty 2011, o 19:40 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2011, o 19:10
Posty: 1028
Lokalizacja: Kraków, Zwierzyniec
http://media.wydawnictwowam.pl/pdf/56064_skrot.pdf
Tu kolejne zdjęcie stacji, najdokładniejsze jakie mam...

Co do nasypu, to na wiosnę przejdę się od mostu Dębnickiego i poszukam. Później zamierzam przejść się Kocmyrzówką.
PS.
Można prosić o zmianę tematu na "Cyrkumwalacyjna"
PS2.
Na celowniku mam też linię Kobierzyn - Opatkowice, ale z niej został z daje się tylko budynek w Opatkowicach.

_________________
Bara de döda stiger av i Kymlinge


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 sty 2011, o 20:18 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 7 sty 2010, o 22:34
Posty: 2602
Lokalizacja: Kraków
Allemon napisał(a):
Na nasypie... ulice Konopnickiej i Kamieńskiego.

Nie do końca, linia biegła na wschód od obecnej szosy.

_________________
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 sty 2011, o 20:56 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2011, o 19:10
Posty: 1028
Lokalizacja: Kraków, Zwierzyniec
http://lh3.ggpht.com/_d85-GHf3VoU/TT3Jt ... 40/48b.jpg
Linia miała 16 mostów i wiaduktów (sic!)
Jeśli na Wschód to niewiele.
PS
Przy okazji znalazłem fragment ostatniej bocznicy Bonarki
http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s ... 01321&z=20

_________________
Bara de döda stiger av i Kymlinge


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28 sty 2011, o 23:15 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2011, o 19:10
Posty: 1028
Lokalizacja: Kraków, Zwierzyniec
Znalazłem coś ciekawego.
Stacja Zwierzyniec (a raczej przystanek) uwieczniony został na
Diorama Mostu Dębnickiego z budynkiem Stacji Zwierzyniec.
Znajduje się w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

_________________
Bara de döda stiger av i Kymlinge


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21 mar 2011, o 21:58 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2011, o 19:10
Posty: 1028
Lokalizacja: Kraków, Zwierzyniec
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/74172/ ... 25560c605/
Znalazłem zdjęcie wąskotorówki w Przegorzałach (toru),

_________________
Bara de döda stiger av i Kymlinge


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 mar 2011, o 18:53 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 7 sty 2010, o 22:34
Posty: 2602
Lokalizacja: Kraków
Bardzo ciekawe, a znasz może przebieg tej linii?

_________________
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22 mar 2011, o 20:49 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 sty 2011, o 19:10
Posty: 1028
Lokalizacja: Kraków, Zwierzyniec
Ciężko stwierdzić, gdyż kolejki w tamtym rejonie zmieniały się co chwilę, niemniej można spróbować nałożyć koszary artylerii:
http://www.fortykrakow.net/fortykrakow/ ... oszary.htm
Na np. tą mapę:
http://www.sendspace.com/file/ztabog
Wróć, to późniejsza mapa, hmm to będzie chyba stara kolejka forteczna z Salwatora do Bielan (fort Krępak).
Zrobi się ciepło to wybiorę na na Bielany, nigdy tam nie byłem w kontekście torów wąskich.

_________________
Bara de döda stiger av i Kymlinge


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 kwi 2011, o 15:26 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 7 sty 2010, o 22:34
Posty: 2602
Lokalizacja: Kraków
Chciałbym jako kompletny laik zapytać, czego pozostałością są tory w bulwarach, na wysokości przejścia z Galerii, tuż przy Podgórskiej. Co to była za linia i kiedy ją zlikwidowano?

_________________
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL