Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 22 paź 2018, o 16:56

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 514 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 lis 2017, o 11:56 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 1 sie 2013, o 08:24
Posty: 6856
Lokalizacja: Kraków
Kraków. Czy autobusów aglomeracyjnych może być więcej?

Cytuj:
Część krakowian chce zwiększenia komunikacji aglomeracyjnej, która może ograniczyć ruch aut. Władze Krakowa tłumaczą, że zależy to od gmin ościennych. Te są chętne, ale widzą też i problemy.


Cytuj:
W tym roku Zielonki na linie aglomeracyjne wydały ponad2 mln 200 tys. zł. W przyszłym będzie to już 3 mln zł. Koszty wzrosną, bo Zielonki złożyły wniosek o pierwsze połączenia nocne. Planują też jeszcze jedną dodatkową linię. Wójt zwraca przy tym uwagę, że wszystkie zyski z biletów trafiają do budżetu Krakowa.


http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosc ... ,12667100/

_________________
Zapraszam do polubienia fan page komunikacyjnego :

https://www.facebook.com/kmkwobiektywie/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 12:20 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 14:21
Posty: 1872
Lokalizacja: Kreuzberg
Nie widze zbyt dużych szans patrząc po pierwsze na organizację tych połączeń po drugie na kompetencje ZIKiT (czyt. Krakowskie Niedasie) widoczne w tekście.

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 12:25 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 23 lip 2017, o 14:19
Posty: 389
Niestety ZIKiT swoimi działaniami tylko prowokuje gminy by dogadywały się z busiarzami a nie uruchamiały połączeń MPK. Przykładem jest nocny bus do Niepołomic. ZIKiT powiedział "niedasię" ale jednak "dasię"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 13:12 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 21:25
Posty: 21795
obserwator napisał(a):
Niestety ZIKiT swoimi działaniami tylko prowokuje gminy by dogadywały się z busiarzami a nie uruchamiały połączeń MPK. Przykładem jest nocny bus do Niepołomic. ZIKiT powiedział "niedasię" ale jednak "dasię"

ZIKiT też mówił że "dasię", tylko po prostu Gmina wybrała ofertę busiarza bo wyszło im taniej i dało więcej elastyczności w układaniu trasy czy rozkładu. I jasne, "elastyczność" brzmi super, ale ma też swoją cenę - w szczególności brak integracji taryfowej z siatką km czy brak synchronizacji z innymi nocnymi.

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 13:23 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 14:21
Posty: 1872
Lokalizacja: Kreuzberg
Ja Ci dam 20 złotych, a Ty mi 10 zł. Da się? Da.
Pytanie czy jesteś chętny? Zakładam, że argument bycia "spoko gościem", w moim przypadku Cię nie przekonuje :hihi:
A dwa ostatnie problemy również są do rozwiązania. Nie ma problemu, żeby przewoźnik akceptował bilety KMK, czy też nawet woził ludzi za darmo (a i tak będzie taniej i czytelniej). Rozkład jazdy to też kwestia zamawiającego kursy (obecnie 0:20 i 2:45 z dworca).

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 13:56 
Offline
Miłośnik

Dołączył(a): 28 lis 2015, o 23:03
Posty: 66
Lokalizacja: Kraków
Zastanawiam się czy lekiem na polepszenie komunikacji aglomeracyjnej nie byłoby zrobienie na nią przetargu? Prywaciarz pewnie by mógł taniej jeździć a odpowiednie autobusy dwudrzwiowe z dużą ilością miejsc siedzących można w każdej ilości ściągnąć z Niemiec we wciąż dobrym stanie. Gminy by było stać na więcej kilometrów i wszyscy by zyskali.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 14:19 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 27 kwi 2013, o 17:35
Posty: 1847
Lokalizacja: Kraków
Ale po co ściągać autobusy z Niemiec, jak możesz w ramach ZITów kupić nowe ze sporym dofinansowaniem...?

Natomiast faktycznie, może niekoniecznie musiałoby je kupować mpk, tylko gminy jako takie, a potem przetarg na obsługę aglo zakupionymi pojazdami.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 14:41 
Offline
Moderator fb pkk
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 maja 2013, o 22:15
Posty: 2580
Lokalizacja: Krowodrza Górka
Słowo klucz - integracja biletowa. Ludzie chcą, żeby do nich jeździło "MPK" bo przecież dużo osób i tak się przesiada na KMK żeby dojechać gdzieś dalej niż dojeżdża bus.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 16:21 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 21:25
Posty: 21795
Sgriffin napisał(a):
Ja Ci dam 20 złotych, a Ty mi 10 zł. Da się? Da.
Pytanie czy jesteś chętny? Zakładam, że argument bycia "spoko gościem", w moim przypadku Cię nie przekonuje :hihi:

Kurczę, to strasznie naiwne muszą być pozostałe gminy (w szczególności te które zamówiły nocne dowozówki), skoro zgadzają się na wymianę 20 za 10 zł.
Możemy dyskutować czy oferta ZIKiT jest bardziej czy mniej opłacalna itd. ale Twój przykład jest po prostu nietrafiony.

Sgriffin napisał(a):
A dwa ostatnie problemy również są do rozwiązania. Nie ma problemu, żeby przewoźnik akceptował bilety KMK, czy też nawet woził ludzi za darmo (a i tak będzie taniej i czytelniej). Rozkład jazdy to też kwestia zamawiającego kursy (obecnie 0:20 i 2:45 z dworca).

Oczywiście, że wszystko jest do rozwiązania, ale nie wszystko jest tak proste jak to rysujesz. Wożenie za darmo to tym większe koszty dla gminy (a przecież koszty były tu jednym z argumentów). Integracja taryfowa super, ale do tego trzeba kupić kasowniki, przydałyby się też czytniki KKM - znów, ktoś musi za to zapłacić, czyli koniec końców rosną koszty. Synchronizacja rozkładów? Przewoźnik może powiedzieć, że jemu się nie opłaca za tę kasę trzymać kierowcy pół godziny dłużej na pętli - może zażądać większej stawki czyli znów wzrosną koszty itd.

No i jeszcze pozostaje kwestia jakości przewozów. Poprawcie mnie jeśli to nie jest już aktualne, ale kiedyś wozy którymi Mat Bus jeździł do Niepołomic nie miały niskiej podłogi, monitoringu itd. A to jednak jest standard w krakowskiej nocnej km.

I żeby nie było - nie mówię, że "się nie da". Wręcz przeciwnie, a przykładem że można są warszawskie linie lokalne ("L-x", "Lxx"). Nie zmienia to jednak faktu, że nie wszystko jest tak optymistycznie proste jak niektórzy myślą. I po drugie - takie rozwiązanie nie funkcjonuje na razie w Krakowie, jego wdrożenie wymagałoby czasu (przygotowanie zapisów, ewentualnego przetargu itd.) Natomiast nocny do Niepołomic to była sytuacja nagła, wymagająca stosunkowo szybkiego rozwiązania - bo ludzie przygotowali petycję i oczekiwali, że nocny pojedzie jak najszybciej, nie za rok-dwa.

kot_feliks napisał(a):
Zastanawiam się czy lekiem na polepszenie komunikacji aglomeracyjnej nie byłoby zrobienie na nią przetargu? Prywaciarz pewnie by mógł taniej jeździć a odpowiednie autobusy dwudrzwiowe z dużą ilością miejsc siedzących można w każdej ilości ściągnąć z Niemiec we wciąż dobrym stanie. Gminy by było stać na więcej kilometrów i wszyscy by zyskali.
scyzor663 napisał(a):
Słowo klucz - integracja biletowa. Ludzie chcą, żeby do nich jeździło "MPK" bo przecież dużo osób i tak się przesiada na KMK żeby dojechać gdzieś dalej niż dojeżdża bus.

I tak, i nie. W Warszawie np. funkcjonują linie lokalne "L-x" i "Lxx" obsługiwane przez busy, ale zintegrowane z km:
https://www.google.pl/search?biw=1920&b ... HAxJBHpENE
Dać się da, jednak to nie jest ten sam standard co "pełnoprawne" linie miejskie. No i są jeszcze inne czynniki do uwzględnienia, niekoniecznie tak oczywiste - jak choćby (na co słusznie zwróciły uwagę kiedyś media - nie jest to mój argument) kwestia prestiżu. Dla niektórych gmin czy ich mieszkańców kursowanie takiego autobusu miejskiego przewoźnika to kwestia dumy, poczucia czegoś oficjalnego, prestiżowego. Możemy się z takim postrzeganiem zgadzać lub nie, nie zmienia to jednak faktu że tak jest. Plus niektóre gminy nie miały zaufania do przewoźników innych niż MPK, i stąd w przetargu w 2014 linie "301" i "304" wróciły do miejskiego przewoźnika. Zapewne kwestie takiego zaufania można zmienić, ale znów - nie jest to hop siup.

Podsumowując - wg mnie: tak, da się i tak, warto próbować z prywatnymi przewoźnikami. Jednak z powyższych (i pewnie wielu innych) powodów nie będzie to aż tak proste jak byśmy chcieli.

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 17:46 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 23 lip 2017, o 14:19
Posty: 389
Ja również mieszkam z jednej gmin ościennych. I co rano widzę? Jak codziennie jeden z parkingów w centrum gminy jest w całości zajęty przez ludzi przesiadających się na busy/autobusy. Są na tym przystanku dostępne tylko dwie linie. Jedna w szczycie kursuje co godzinę a druga co półtorej. Można powiedzieć że rzadko a i tak znajduje się tylu chętnych na przesiadkę.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 19:11 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lip 2014, o 22:35
Posty: 3746
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice
W chwili obecnej komunikacji aglomeracyjnej już nic nie pomoże. Jest już od ponad 10 lat całkowicie niewydolna. Trzeba ją przeorganizować: stworzyć dobry system SKA, będący częścią KMK, stacje SKA jako w miarę rozbudowane punkty przesiadkowe z P+R i pętlą autobusową i wobec tego 200-tki i pewnie też 300-tki oprzeć o SKA, a nie jak teraz o tramwaje na pętlach takich jak Krowodrza Górka, Czerwone Maki, Borek Fałęcki czy Salwator, bo to znacznie obniża atrakcyjność komunikacji podmiejskiej, a rozwój strefy przedmieść będzie wymagał w tej kwestii daleko posuniętych reform. Oczywiście wobec takiej sytuacji absurdalne linie wojewódzkie wyjeżdżające z Wieliczki Rynek także podciągnąć pod KMK jako 200-tki lub 300-tki.

_________________
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 20:13 
Offline
Dyspozytor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2014, o 14:54
Posty: 607
Lokalizacja: Kraków-Bronowice
Mistrzejowiczanin napisał(a):
W chwili obecnej komunikacji aglomeracyjnej już nic nie pomoże. Jest już od ponad 10 lat całkowicie niewydolna. Trzeba ją przeorganizować: stworzyć dobry system SKA, będący częścią KMK, stacje SKA jako w miarę rozbudowane punkty przesiadkowe z P+R i pętlą autobusową i wobec tego 200-tki i pewnie też 300-tki oprzeć o SKA, a nie jak teraz o tramwaje na pętlach takich jak Krowodrza Górka, Czerwone Maki, Borek Fałęcki czy Salwator, bo to znacznie obniża atrakcyjność komunikacji podmiejskiej, a rozwój strefy przedmieść będzie wymagał w tej kwestii daleko posuniętych reform. Oczywiście wobec takiej sytuacji absurdalne linie wojewódzkie wyjeżdżające z Wieliczki Rynek także podciągnąć pod KMK jako 200-tki lub 300-tki.


Jasne, rola SKA w dojazdach z aglomeracji powinna zostać zwiększona, bo jest to najszybszy i najbardziej pojemny środek transportu. Ale nie powinno się umniejszać roli tramwaju, bo kolej ma raptem kilkanaście przystanków w mieście, a tramwaj dociera do prawie każdego większego osiedla i jest bardziej "elastyczny". Moim zdaniem najlepsze byłyby punkty SKA+Tramwaj, taki jak ten planowany w Bronowicach.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 20:28 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 08:40
Posty: 6352
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Sorig ma całkowitą rację.

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 20:30 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lip 2014, o 22:35
Posty: 3746
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice
Sorig napisał(a):
Jasne, rola SKA w dojazdach z aglomeracji powinna zostać zwiększona, bo jest to najszybszy i najbardziej pojemny środek transportu. Ale nie powinno się umniejszać roli tramwaju, bo kolej ma raptem kilkanaście przystanków w mieście, a tramwaj dociera do prawie każdego większego osiedla i jest bardziej "elastyczny". Moim zdaniem najlepsze byłyby punkty SKA+Tramwaj, taki jak ten planowany w Bronowicach.

Przystanków kolejowych będzie więcej niż kilkanaście. Jeżeli chcemy dotrzeć do każdego większego osiedla, to po to będą punkty przesiadkowe SKA, wręcz na każdym skrzyżowaniu z linią tramwajową powinny takie być. Tramwaj jest przeznaczony raczej z założenia do transportu wewnątrz miejskiego, na średnie obciążenia, bo od tego w miastach pokroju Krakowa są metro i SKA. W tym momencie ten środek transportu w Krakowie jest już i tak nad wyraz obciążony.

_________________
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lis 2017, o 20:34 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 08:40
Posty: 6352
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Nie zapominajcie, że im więcej przesiadek tym mniej atrakcyjna podróż...

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 514 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Krzysiek Mietla i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL